ΔιάφοραΕνδιαφέροντα

Μελέτη: Αυτά είναι τα 21 προϊόντα που η Ελλάδα είναι στους leader παγκοσμίως

 


Εσφαλμένη η αντίληψη ότι η Ελλάδα δεν παράγει τίποτε, σημειώνει η μελέτη – Ποια τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει και εξάγει η χώρα μας

Μεγάλη προοπτική ανάπτυξης των ήδη βελτιωμένων ελληνικών εξαγωγών προκύπτει από μελέτη, που πραγματοποίησε η εταιρία Global Greece  – International Business Projects.

Όπως επισημαίνεται, από την ανάπτυξη των εξαγωγών, σε βάθος 8ετίας σκιαγραφείται μία εικόνα της παραγωγικής δυναμικής της χώρας, καθόλου αμελητέας.

«Η μελέτη αποδεικνύει το εσφαλμένο της περιρρέουσας και αναπαραγόμενης αντίληψης ότι: “Η Ελλάδα δεν παράγει τίποτε”, ότι οι εξαγωγές μας είναι ασήμαντες και ότι πρέπει να αλλάξει ολοκληρωτικά το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Αποδεικνύει ότι η Ελλάδα και παράγει και εξάγει», τονίζεται.

Προφανώς τα πράγματα, σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, δεν είναι ιδανικά, καθώς τα ισοζύγια -εμπορικό και τρεχουσών συναλλαγών- είναι ακόμη αρνητικά, ενώ υπάρχει ανάγκη βελτίωσης της ελληνικής παραγωγής και των εξαγωγών. Το υπάρχον μοντέλο, προστίθεται, σαφώς και πρέπει να βελτιωθεί, κυρίως ως προς την παραγωγή και εξαγωγή περισσότερων προϊόντων ελληνικής και υψηλής προστιθέμενης αξίας, αλλά και τυποποιημένων προϊόντων έναντι των χύμα, ενώ πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που προκαλούν οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κόσμο, οι οποίες δεν είναι προς πλήρη απόρριψη και ριζική αλλαγή, όπως αποδεικνύεται.

1.  Δεδομένα από τις ελληνικές εξαγωγές που αποδεικνύουν τον ισχυρισμό

Η εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών στα τελευταία οκτώ χρόνια είναι σταθερά ανοδική, με ιδιαίτερα έντονο ρυθμό στα τρία τελευταία. Το 2023 σημειώθηκε μικρή πτώση χωρίς ωστόσο να αλλάζει σημαντικά η συνολική εικόνα μεγάλης ανόδου, ειδικά την τελευταία τετραετία.

Η ποιοτική ανάλυση των εξαγωγών δίνει αισιόδοξα μηνύματα

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, το 2010 οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών αντιστοιχούσαν στο 22% του ελληνικού ΑΕΠ. Το 2021 το ποσοστό αυτό σχεδόν διπλασιάστηκε φθάνοντας στο 41%.

Με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2021 η Ελλάδα είχε έξι κατηγορίες αγαθών των οποίων οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 1% του ΑΕΠ. Πριν από την έναρξη της ελληνικής κρίσης χρέους (το 2008), είχε μόνο μια, τα πετρελαιοειδή.

Η Ελλάδα έχει αυξήσει εντυπωσιακά τις εξαγωγές αγαθών υψηλής τεχνολογίας

Και πάλι με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2020 το ποσοστό ελληνικών εξαγωγών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, στο σύνολο των βιομηχανικών εξαγωγών ήταν 13,2%, σημαντικά υψηλότερο εκείνων της Ιταλίας (9%), της Ισπανίας (7,7%) και της Πορτογαλίας (7,1%), ενώ προσεγγίζει το ποσοστό της Γερμανίας (15,5%).

Μεγάλη ήταν όμως και η αύξηση στις εξαγωγές υπηρεσιών, και στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις κι έτσι καλύφθηκε σημαντικό μέρος του ελλείμματος του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών.

2.  Οι τάσεις ανάπτυξης ανά προϊόν δείχνουν τον δρόμο

Οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν στην 8ετία 2015-2022 κατά 111% ενώ στην τελευταία μελετούμενη χρονιά 2021-2022 κατά 33%. Στους Πίνακες της Μελέτης φαίνεται η αύξηση που σημείωσε κάθε προϊόν. Εκεί φαίνεται ότι κάποια προϊόντα σημείωσαν πολύ μεγαλύτερη από τη μέση, έως και τεράστια αύξηση. Είναι προϊόντα τα οποία θα οδηγήσουν στο μέλλον τις ελληνικές εξαγωγές σε ακόμη μεγαλύτερα μεγέθη και θα βελτιώσουν το ισοζύγιο. Προφανώς αποτελούν προϊόντα τα οποία θα πρέπει να ενισχυθούν από τις πολιτικές, αναφέρει η εταιρεία.

Η πρώτη κατηγορία ενδιαφέροντος αποτελείται από τα προϊόντα τα οποία συγκεντρώνουν όλα τα πλεονεκτήματα. Δηλαδή μεγάλες ποσότητες, μεταποίηση, μεγάλη-πολύ μεγαλύτερη του μέσου όρου – αύξηση των εξαγωγών τους. Αυτά όπως φαίνεται είναι: Φάρμακα – Ράβδοι από αλουμίνιο και από σίδηρο – Δίοδοι, τρανζίστορ – Φωτοβολταϊκά – Ηλιακοί θερμοσίφωνες – Αρτοποιήματα – Φυγοκεντρικοί  ξηραντήρες – Μηχανές φιλτραρίσματος – Είδη συσκευασίας από χαρτόνι – Παρασκευάσματα καθαρισμού και εντομοκτόνα – Παρασκευάσματα διατροφής από αλεύρι.

Προϊόντα τα οποία σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη των εξαγωγών τους, άρα καθίστανται πρώτης προτεραιότητας για να εκτινάξουν κι άλλο τις εξαγωγές της χώρας, είναι: Βαλίτσες, νεσεσέρ, θήκες, χαρτοφύλακες, σχολικές τσάντες – Συσκευές υγρών κρυστάλλων, λέιζερ, οπτικές συσκευές και όργανα – Μικρόφωνα και βάσεις για αυτά, ηχεία, ακουστικά – Ηλεκτρικές συσκευές για τη μεταγωγή ή την προστασία ηλεκτρικών κυκλωμάτων – Υφαντά υφάσματα από συνθετικά νήματα – Έπιπλα και μέρη αυτών.

Τέλος υπάρχει και μια σειρά από προϊόντα τα οποία η Ελλάδα εξάγει σε μικρές ποσότητες αλλά σημείωσαν τεράστια τάση ανάπτυξης των εξαγωγών τους, στα οκτώ τελευταία χρόνια.  Πρόκειται για: Ανδρικά και γυναικεία ενδύματα και πανωφόρια – Καπέλα – Τεχνουργήματα από υφαντικές ύλες – Είδη για σωματική άσκηση – Στηρίγματα στρώματος και κλινοσκεπάσματα – Ηλεκτρικά ολοκληρωμένα κυκλώματα και Ηλεκτρικοί αγωγοί – Παρασκευάσματα διατροφής.

Πολύ σημαντικό, υπογραμμίζει η μελέτη, θα είναι να ενισχυθούν ώστε να συνεχιστεί αυτή η τάση και να δώσουν σύντομα και τα μεγάλα νούμερα.

Υπάρχουν ωστόσο και προϊόντα τα οποία στο μελετώμενο χρονικό διάστημα 2015-2022 σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση ή ελάχιστη ανάπτυξη των Εισαγωγών τους. Όλα αυτά είναι ελπιδοφόρα προϊόντα, δείχνουν μια τάση βελτίωσης της εγχώριας παραγωγής και είναι τα εξής:

Παρασκευάσματα διατροφής από αλεύρι – Παρασκευάσματα για τα μαλλιά – Γυναικείες μπλούζες και πουκάμισα – Εκχυλίσματα καφέ ή τσαγιού – Γάζες, επίδεσμοι, έμπλαστρα – Τηλεοράσεις και ραδιόφωνα – Αρώματα τουαλέτας

Βρεφικά ενδύματα – Μπύρες – Ψάρια κατεψυγμένα – Παρασκευάσματα κρεάτων – Ηλεκτρογεννήτριες.

Στον κλάδο των Τροφίμων ξεχωρίζει η μεγάλη δυναμική των παρασκευασμάτων από άλευρα και των προϊόντων Αρτοζαχαροπλαστικής. Είναι ένας κλάδος ο οποίος σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη παγκοσμίως και δεν έχει περιορισμούς όσον αφορά σε τοπικές πρώτες ύλες. Πολύ καλή είναι επίσης η προοπτική των Μαρμελάδων και των Γλυκών Κουταλιού. Η δυναμική των ναυαρχίδων μας Ελαιόλαδο, Ελιές, Ψάρια, Φρούτα, Κομπόστες, Παρασκευάσματα Διατροφής είναι σταθερή.

Στην κατηγορία των Καταναλωτικών Προϊόντων φαίνεται τεράστια και σταθερή δυναμική να σημειώνουν τα είδη Υπόδησης, τα Έπιπλα-Φωτιστικά, το Χαρτί και τα είδη του, το Ξύλο, τα Κεραμικά, τα Παιχνίδια και τα Οργανα Γυμναστικής.

Καλά πηγαίνουν επίσης η Ένδυση και μάλιστα με πολύ μεγάλα μεγέθη και το Ύφασμα.

Στην κατηγορία των εξαγόμενων Α’ υλών και Βιομηχανικών Προϊόντων προκύπτει μια καλή και σταθερή προοπτική στα μεγαθήρια της χώρας: Αλουμίνιο, Σίδηρος και Χάλυβας, Χαλκός και τα βιομηχανικά ή τελικά προϊόντα τους, στα Πλαστικά, Χημικά και Χρωστικά, τις Μηχανές και τις Ηλεκτρικές Μηχανές και Συσκευές. Είναι τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και τη μεγαλύτερη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. Να σημειώσουμε τη θετική θέση ανάμεσά τους των Οπτικών και Οργάνων τα οποία είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, ενώ πολύ μεγάλη ανάπτυξη, αν και με μικρά προς το παρόν μεγέθη, καταγράφουν τα Καθαριστικά και τα Εντομοκτόνα.

3.  Ταυτόχρονη Μελέτη Εξαγωγών – Εισαγωγών

Από τα κυριότερα προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα, έχουν ταυτόχρονα μεγάλες Εισαγωγές: τα Φάρμακα, τα Πλαστικά, τα προϊόντα Ένδυσης, οι Ηλεκτρικές συσκευές, τα προϊόντα χαρτιού, τα Μηχανήματα, τα Παρασκευάσματα διατροφής, τα Χημικά, τα Οπτικά, το ακατέργαστο Αλουμίνιο, τα παιχνίδια, τα όργανα Γυμναστικής, τα Πλαστικά είδη, τα Καλλωπιστικά, τα Φωτοβολταϊκά-είδη LED.

Αντίθετα, στο Αλουμίνιο, στα Φρούτα, στο Ελαιόλαδο και τις Ελιές, στις Κομπόστες, στο Βαμβάκι, έχουμε μόνο εξαγωγές.

Από τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει η Ελλάδα -πραγματοποιούμε ταυτόχρονα και εξαγωγές- στα Μηχανήματα, Ηλεκτρικές συσκευές, Υπολογιστές, Τυριά και Ψάρια.

Αντίθετα, στα Αυτοκίνητα, στα Οργανικά Χημικά, στα Κρέατα, στα Τηλέφωνα, στα ιατρικά όργανα, στα Ανοσολογικά προϊόντα σημειώνονται μόνο εισαγωγές.

4.  Υπάρχουν 21 Προϊόντα στα οποία η Ελλάδα είναι στους Leader παγκοσμίως!

Μάλιστα εξ’ αυτών τα 13 είναι φυσικά (αγροτικά) προϊόντα, τα 6 προϊόντα προστιθέμενης αξίας και τα 2 Βιομηχανικά (Μηχανήματα και Ηλιακοί Θερμοσίφωνες). Και αυτό δείχνει ότι η χώρα έχει παραγωγή, σχολιάζεται στη μελέτη.

Τα προϊόντα αυτά είναι:

1. Γιαούρτι

2. Τυριά (ΦΕΤΑ)

3. Λαβράκι – Τσιπούρα

4. Βερίκοκα, κεράσια, ροδάκινα, νεκταρίνια, δαμάσκηνα

5. Ροδάκινα κονσέρβα

6. Ακτινίδια

7. Παρθένο Ελαιόλαδο

8. Εξευγενισμένο Ελαιόλαδο

9. Ελιές παρασκευασμένες ή διατηρημένες

10. Τουρσί

11. Εσπεριδοειδή

12. Επεξεργασμένα Λαχανικά

13. Μαρμελάδες – Γλυκά Φρούτων (Κουταλιού)

14. Βαμβάκι

15. Καπνός

16. Αλουμίνιο

17. Τσιμέντο Πόρτλαντ

18. Μάρμαρα Ακατέργαστα, Κατεργασμένα και Τεχνουργήματα

19. Κλωστοϋφαντουργία και Ένδυση – Γούνες

20. Μηχανήματα

21. Ηλιακοί Θερμοσίφωνες

Τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα δεν είναι απλά ανάμεσα στους Leader αλλά έχει πολύ σημαντική θέση στις παγκόσμιες εξαγωγές, είναι δηλαδή στην 1η 5άδα είναι τα: Λαβράκι, Ελιές, Ελαιόλαδο, Κομπόστα ροδάκινο, Ακτινίδια, Μάρμαρα.

5. Ελληνική Προστιθέμενη Αξία

Εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα της χώρας το οποίο πρέπει να βελτιωθεί, επισημαίνει η μελέτη.

Η Ελλάδα εξάγει περισσότερο προϊόντα χύμα, όπως στα τρόφιμα, στο βαμβάκι και στον καπνό και ανώνυμα προϊόντα (φασόν) όπως στην ένδυση. Το ευχάριστο είναι ότι στα τελευταία χρόνιά έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου.

6. Προτάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη εξαγωγών

Η μελέτη και τα δεδομένα που παρουσίασε αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα έχει παραγωγή και εξαγωγές, συμπεραίνει η εταιρεία και προσθέτει:

«Το παραγωγικό μας μοντέλο πρέπει όντως να αλλάξει προσαρμοζόμενο στα κατακλυσμιαία νέα δεδομένα που προκαλούν οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κόσμο. Όχι όμως ριζικά, σε σχέση με τα μέχρι τώρα δεδομένα.

Το υπάρχον μοντέλο σαφώς και πρέπει να βελτιωθεί, κυρίως ως προς την παραγωγή περισσότερων προϊόντων ελληνικής και υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς και τυποποιημένων προϊόντων, έναντι των χύμα, αλλά δεν είναι προς πλήρη απόρριψη και ριζική αλλαγή, όπως αποδεικνύεται. Άλλωστε είναι απόλυτα συνυφασμένο με τις εδαφικές δυνατότητες της χώρας, την παράδοση και τους τομείς όπου συγκεντρώνει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, με τις καταναλωτικές μας συνήθειες, με άλλους τομείς της οικονομίας όπως ο τουρισμός, πράγματα τα οποία ούτε είναι δυνατόν να αλλάξουν ριζικά, ούτε και θα ήταν συμφέρον».

Παράλληλα, τονίζει ότι «η υποκατάσταση εισαγόμενων προϊόντων με ελληνικά, ωφέλιμη για κάθε χώρα με τη συμβατική λογική, δεν είναι πανάκεια ούτε εφικτή για πολλά προϊόντα. Δεν προσθέτει πλεονεκτήματα στην οικονομία της χώρας αν δεν μπορούν τα ελληνικά προϊόντα όχι μόνο να αντικαταστήσουν τα εισαγόμενα αλλά να γίνουν ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές και να εξάγονται.

Εξαίρεση στον κανόνα αυτό, σύμφωνα με τις τελευταίες παγκόσμιες εξελίξεις, όπως τις καθορίζουν οι πόλεμοι και η κλιματική αλλαγή, αποτελούν προϊόντα στα οποία η χώρα θα πρέπει να έχει μια δική της παραγωγή και επάρκεια για λόγους ασφάλειας».

Ως προς το εμπορικό Ισοζύγιο, η εταιρεία καταλήγει στο ότι «σαφώς καλό είναι να υποκαταστήσουμε κάποιες εισαγωγές με ελληνική παραγωγή αλλά, ακόμη σημαντικότερο ίσως είναι να αντικαταστήσουμε εξαγόμενα πρωτογενή προϊόντα με αντίστοιχα ελληνικής προστιθέμενης αξίας. Δεν είναι χρήσιμο να υποκαταστήσουμε εισαγωγές όταν η εντόπια παραγωγή δεν έχει πλεονεκτήματα στη διεθνή παραγωγή και αγορά. Για παράδειγμα, να παράγουμε περισσότερο κρέας ώστε να καλύψουμε την εγχώρια ζήτηση και να περιορίσουμε έτσι τις εισαγωγές του, όπως πολλοί διατείνονται»

Κοντολογίς, τη μεγαλύτερη σημασία έχουν οι εξαγωγές προϊόντων ελληνικής προστιθέμενης αξίας, καταλήγει η εταιρεία.