Ελλάδα

Κλείνει η Ryanair στην Ελλάδα; Τι θα γίνει με τις πτήσεις

Στα μαχαίρια βρίσκεται η αεροπορική εταιρεία Ryanair με το αεροδρόμιο της Ελλάδας, με την κόντρα να φουντώνει εν μέσω θέρους.

Ο λόγος για την κόντρα των δύο είναι η απόφαση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» να αυξήσει τη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών, «αντισταθμίζοντας» την επερχόμενη μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), του γνωστού «σπατοσήμου».

Να σημειώσουμε ότι το τέλος ισχύει για όλα τα ελληνικά αεροδρόμια.

Με ανακοίνωσή του στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, το ΔΑΑ γνωστοποίησε την απόφαση να διατηρήσει αμετάβλητα τα τέλη του αεροδρομίου για το 2024, με «εξαίρεση την αύξηση της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF), η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1 Νοεμβρίου 2024, ως αποτέλεσμα της επερχόμενης μείωσης στο Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) που θα πραγματοποιηθεί από την 1 Νοεμβρίου 2024, όπως προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν. 4465/2017, και αποσκοπεί στην αποκατάσταση τυχόν απώλειας εσόδων μέσω ισόποσης αναπροσαρμογής της χρέωσης PTF»

Μάλιστα, όπως αναφέρει σε ενημερωτικό σημείωμά του ο ΔΑΑ, στόχος είναι «να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα το συνολικό ύψος των χρεώσεων που επιβάλλονται στους χρήστες αεροδρομίου σε σταθερό επίπεδο και με ουδέτερο αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες και στους επιβάτες τους».

Επί της ουσίας, αυτή η αναπροσαρμογή στη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών δεν θα επιβαρύνει ούτε τον επιβάτη ούτε την αεροπορική εταιρεία, και η μοναδική διαφορά έγκειται στην αναγραφή της συγκεκριμένης χρέωσης στα εισιτήρια.

Η απόφαση αυτή, ωστόσο, προκάλεσε την αντίδραση της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας Ryanair, η οποία, τόσο κατά τη διάρκεια των σχετικών διαβουλεύσεων όσο και με επιστολές της τον Μάιο και τον Ιούνιο, εξέφρασε τις αντιρρήσεις της αναφορικά τόσο με την προτεινόμενη μεταβολή όσο και με την παρεχόμενη πληροφόρηση από τον ΔΑΑ.

Από την πλευρά του, ο ΔΑΑ, ο οποίος απάντησε με αντίστοιχη επιστολή προς τη χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία, επισημαίνει πως αξιολόγησε τα επιχειρήματα «ορισμένων χρηστών αεροδρομίου και ιδιαίτερα της Ryanair», αναφέροντας ότι τα θεωρεί αβάσιμα και μη επαρκώς αιτιολογημένα.

Συγκεκριμένα, απαντώντας στο σκέλος της παρεχόμενης πληροφόρησης, ο ΔΑΑ αναφέρει στο σχετικό ενημερωτικό σημείωμά του ότι «όλες οι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης έχουν απαντηθεί διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά, αλλά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή του προς την Ryanair», υποστηρίζοντας ότι ο βαθμός ανάλυσης των πληροφοριών που παρασχέθηκαν στους χρήστες αεροδρομίου είναι επαρκής.

Σημειώνεται ότι η πρόθεση του ΔΑΑ να αναπροσαρμόσει τις αεροναυτιλιακές χρεώσεις, ώστε να αναπληρωθεί η μείωση του ΤΕΑΑ, είχε γνωστοποιηθεί στο πλαίσιο τόσο της ανακοίνωσης των ετήσιων αποτελεσμάτων της εταιρείας όσο και της εισαγωγής των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Σχετικά με τη μεταβολή του επιπέδου των χρεώσεων αεροδρομίου, ο ΔΑΑ αναφέρει ότι «όλες οι σχετικές αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης απαντήθηκαν διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή μας προς τη Ryanair».

Αναμένουμε τις εξελίξεις στην κόντρα των δύο, προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια απόφαση για κλείσιμο ή πρόωρο τέλος των πτήσεων της Ryanair από Αθήνα.