Τέλος η οδήγηση για τους 70χρονους: Τι προβλέπεται μετά την μεγάλη αλλαγή που έρχεται στα διπλώματα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει σημαντικές τροποποιήσεις στις άδειες οδήγησης, στοχεύοντας κυρίως τους οδηγούς άνω των 70 ετών. Οι αλλαγές αυτές έχουν ως σκοπό τη μείωση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων που αποδίδονται στη μειωμένη ικανότητα οδήγησης λόγω ηλικίας.
Δημιουργία νέας κατηγορίας άδειας για οδηγούς άνω των 70
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συζητά τη θεσμοθέτηση μιας ειδικής κατηγορίας άδειας οδήγησης, την οποία θα χρειάζεται να αποκτούν όσοι έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους. Αυτή η νέα διαδικασία δεν θα αποτελεί απλή ανανέωση, αλλά ολοκληρωμένη επανεξέταση των ικανοτήτων του οδηγού, με θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των απαιτούμενων εξετάσεων, οι οδηγοί θα λαμβάνουν άδεια με διάρκεια πέντε ετών. Στο τέλος κάθε πενταετίας, θα πρέπει να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία για να επαναπιστοποιούν τις ικανότητές τους, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση της οδικής τους ασφάλειας.
Οι υποχρεωτικές ιατρικές εξετάσεις
Οι ιατρικές εξετάσεις θα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ανανέωσης της άδειας για οδηγούς άνω των 70 ετών. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο αυστηροποίησής τους, με στόχο να διασφαλίζεται η υγεία και η ικανότητα οδήγησης των ηλικιωμένων οδηγών.
Με τις νέες αυτές αλλαγές, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων και τη μείωση των ατυχημάτων που προκαλούνται από την περιορισμένη οδηγική ικανότητα λόγω προχωρημένης ηλικίας.
Πιθανή θέσπιση ανώτατου ηλικιακού ορίου για οδηγούς στην ΕΕ
Μια ακόμη παράμετρος που εξετάζεται στο πλαίσιο των νέων αλλαγών στις άδειες οδήγησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η θέσπιση ανώτατου ηλικιακού ορίου, πέραν του οποίου η απόκτηση ή η ανανέωση άδειας οδήγησης θα απαγορεύεται. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει τέτοιος περιορισμός, επιτρέποντας σε κάθε οδηγό να επιστρέφει στο τιμόνι, αρκεί να περνά με επιτυχία τις απαιτούμενες εξετάσεις.
Η αύξηση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων με ηλικιωμένους οδηγούς έχει ωθήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναζητά μια λύση που θα είναι αποδεκτή και βιώσιμη. Ωστόσο, κάποιες χώρες εκφράζουν αντιρρήσεις στις προτεινόμενες αλλαγές, όπως το Βέλγιο, που αντιτίθεται στη νέα διαδικασία ανανέωσης διπλώματος για ηλικιωμένους.
Η ισχύουσα κατάσταση στην Ελλάδα για ηλικιωμένους οδηγούς
Στην Ελλάδα, μετά την ηλικία των 65 ετών, οι οδηγοί πρέπει να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους κάθε τρία χρόνια, ανεξάρτητα από το είδος της άδειας. Οι ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο είναι απαραίτητες. Μετά τα 80 έτη, η ανανέωση της άδειας απαιτείται κάθε δύο χρόνια και περιλαμβάνει εκτενέστερες ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο, οφθαλμίατρο, ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο.
Αρκετές χώρες της ΕΕ προσεγγίζουν το θέμα διαφορετικά. Στη Γερμανία, η άδεια οδήγησης ισχύει δια βίου, χωρίς να απαιτούνται επανεξετάσεις των οδηγικών ικανοτήτων. Παρομοίως, η Γαλλία αντιτίθεται στις υποχρεωτικές επανεξετάσεις για ηλικιωμένους οδηγούς. Ο Γάλλος Υπουργός Μεταφορών, Κλεμάν Μπον, υποστήριξε μάλιστα ότι ειδικά για τους ηλικιωμένους κατοίκους της επαρχίας, το δικό τους αυτοκίνητο είναι απαραίτητο.